Vi söker projektledare/administratör

Vill du arbeta för en mer inkluderande fritid för unga med funktionsvariationer/funktionsnedsättningar? Tycker du det är viktigt med lika rättigheter och möjligheter oavsett funktionalitet? Tycker du det är roligt att jobba med unga med funktionsvariationer? Då skall du söka jobbet hos oss.

Fritidsförbundet för barn och unga med funktionsvariationer är en ideell ungdomsorganisation med fokus på rättigheter och möjligheter på den fria tiden och inom öppen fritidsverksamhet. Vi finns i trivsamma lokaler vid Gullmarsplan, en hållplats från Skanstull, Södermalm. Här finner du flera möjligheter till lunchträning och varierat lunchutbud. I tjänsten ingår 500 kr/mån i friskvårdsbidrag. Det finns även möjlighet att till viss del jobba hemifrån eller på distans.

Om tjänsten

Du leder sista året av vårt projekt ”Equal fritid” (50%) samt deltar i planeringen och utförandet av förbundets ordinarie verksamhet (25%), tillsammans med förbundssekreteraren.

Som projektledare driver du projektet mot mål; planerar, administrerar och dokumenterar utbildningar, möten, nationella och lokala träffar. Det kan innebära allt från bokning av resor till att hålla i en projektträffar.

Du stöttar förbundssekreteraren i den ordinarie verksamheten med planering av träffar, konferenser och kurser. Du är även en del i kontakten med våra befintliga och potentiella medlemmar/ungdomsföreningar.

Om projektet

”Equal Fritid” handlar om att främja ungas organisering och finansieras med projektmedel från Myndigheten för Ungdoms- och Civilsamhällesfrågor, MUCF. Projektet riktar sig till barn, unga och unga vuxna med funktionsvariationer på den fria tiden och i den öppna fritidsverksamheten. Projektet riktar sig även till fritidsledare och personal som möter målgruppen i den öppna fritidsverksamheten.

Inom projektet möter du unga som har mer, mindre eller ingen erfarenhet av egenorganisering. Med lokala och nationella träffar stöttar och inspirerar du unga till organisering såsom att söka pengar inom projektet till egna aktiviteter, resor och erfarenhetsutbyten. Du förmedlar även kunskap om demokratiskt förhållningssätt och mötesmetoder samt grunder i föreningsbildande. Du stöttar de unga så att de kan vara inspiratörer för nya deltagare och/eller deltagare med mindre erfarenhet av organisering. Vi välkomnar även att du tillför egna idéer, metoder och övningar som du har erfarenhet av och som kan passa och gynna målgruppen och projektet.

Du möter även fritidsledare och personal som arbetar med barn, unga och unga vuxna med funktionsvariationer på den fria tiden. Personalen erbjuds erfarenhet och kunskap i organisering, demokrati och föreningsbildande. Även om hur de kan stötta unga till exempel via coachande förhållningssätt.

Vi söker dig som:

• Har erfarenhet av planering, genomförande och redovisning av projekt, särskilt med hänsyn till ekonomiskt ansvar.
  • Har kunskap om föreningsbildande samt om föreningens betydelse i det svenska samhället.
  • Har kunskap om demokrati och demokratiska mötesmetoder.
  • Har någon form av erfarenhet av att jobba med målgruppen unga med funktionsvariationer.
  • Kan uttrycka dig väl i tal och skrift samt kan anpassa språket efter olika målgrupper.

Vi ser dessutom gärna att du:

• Har erfarenhet av eller kunskap om fritidsfrågor och/eller öppen fritidsverksamhet.
  • Är noggrann och har erfarenhet av administration.
  • Har erfarenhet av eller är öppen för att lära dig att sköta uppdateringar på sociala medier samt enklare uppdateringar på hemsida.
  • Kan jobba självständigt och i grupp.

Tjänsten är en projektanställning (75%) på ett år, med möjlighet till förlängning.

Med start den 3 september.

Sista ansökningsdag 5 augusti.

Mejla CV och kortfattat personligt brev till kansli@fritidsforbundet.se.

Tveka inte att höra av dig om du har frågor!

Du når förbundssekreterare Frida Dahlberg på frida.dahlberg@fritidsforbundet.se

Läs gärna mer om oss på www.fritidsforbundet.se

2019-07-21T07:49:54+02:0021 juli 2019|